Σύμβουλοι Διαχείρισης Έργου για το FSRU στην Αλεξανδρούπολη ανέλαβαν ο διεθνής οργανισμός RINA και η εταιρεία Asprofos.
Ο RINA, ένας διεθνής οργανισμός επιθεώρησης, πιστοποίησης και συμβουλευτικής, σε συνεργασία με την εταιρεία Asprofos, μια τεχνική εταιρεία με ηγετικό ρόλο στο χώρο της συμβουλευτικής με βαθιά εμπειρία στις υποδομές ενέργειας, έχουν υπογράψει μία σύμβαση παροχής υπηρεσιών ως Σύμβουλοι Διαχείρισης Έργου (PMC) με την εταιρεία Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης (INGS), η οποία ανήκει και έχει αναπτυχθεί από την ελληνική εταιρεία Gastrade SA, της οποίας μέτοχοι είναι: κα. Ασημίνα-Ελένη Κοπελούζου, GasLog Cyprus Investments Ltd., ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε., Bulgartransgaz EAD και ΔΕΣΦΑ Α.Ε.
Το έργο θα προσφέρει και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και την διαποικιλότητα στην προμήθεια φυσικού αερίου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αυτό περιλαμβάνει μια μόνιμα αγκυρωβολημένη Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεροποίησης (FSRU) και έναν αγωγό μήκους 28 χιλιομέτρων, το οποίο θα συνδέει την πλωτή μονάδα με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (NNGTS). Το FSRU θα εγκατασταθεί στο βοριοανατολικό τμήμα του Αιγαίου, περίπου 17,6 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, στα βορειοανατολικά της Ελλάδος. Το FSRU θα έχει δυνατότητα αποθήκευσης 153.500 κυβικών μέτρων, με ονομαστική παροχή αερίου 625,000 κυβικά μέτρα την ώρα, το οποίο αντιστοιχεί σε 5,5 δις κυβικά μέτρα ετησίως (530 mmscfd) και με μέγιστη παροχή φυσικού αερίου (χωρίς πλεόνασμα ασφαλείας) έως 944.000 κυβικά μέτρα την ώρα, όπου αντιστοιχεί σε 8,3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως (800 mmscfd).
Το έργο χρηματοδοτείται από ιδία κεφάλαια και με συγχρηματοδότηση με δημόσια κεφάλαια, από την Εθνική Τράπεζα Ελλάδος και μετοχικά κεφάλαια από επενδυτές. Τα δημόσια κεφάλαια θα αποδοθούν μέσω του Ελληνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (κωδικοί: 2021ΣΕ17510003 και 2021ΣΕ175100040, εν μέρει μέσω εθνικής συμμετοχής και εν μέρει μέσω του Ευρωπαικού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ERDF), στο πλαίσιο Εταιρικού Συμφώνου για το πλαίσιο Αναπτήξης – ΕΣΠΑ 2014-2020 και μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα , Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020 (EΠΑνEK).”
Ο τερματικός σταθμός είναι ένα έργο ταχείας ανάπτυξης , με το FSRU να είναι προγραμματισμένο να ξεκινήσει την λειτουργία του έως το τέλος του 2023. Ο RINA και η Asprofos θα διασφαλίσουν ότι πληρούνται οι συμβατικές υποχρεώσεις του έργου όσον αφορά την απόδοση, την ποιότητα, την ασφάλεια και τον χρονικό προγραμματισμό. Καθώς επίσης, την υποστήριξη του ιδιοκτήτη στον τεχνικό και διαχειριστικό σχεδιασμό και επίβλεψη, οι δύο εταίροι θα λειτουργήσουν ως διεπαφή, μέσω μιας διεπιστημονικής ομάδας εμπειρογνωμόνων που καλύπτουν τις διαφορετικές ανάγκες του έργου.
Ο Leonardo Brunori, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Ενέργειας και Κινητικότητας του RINA, εξηγεί : “Αυτο είναι ένα σημαντικό έργο για την διασφάλιση πηγών ενέργειας της Ευρώπης. Πρόσφατα γεγονότα μας επεσήμαναν τον κίνδυνο που ελλοχεύει να στηριζόμαστε μόνο σε μια χώρα για να καλύπτουμε τις ενεργειακές μας ανάγκες. Στον RINA, έχουμε μακρά και περήφανη εμπειρία στην παράδοση έργων FSRU και LNG διεθνώς, έχοντας διαχειριστεί πάνω απο 200 έργα την τελευταία δεκαπενταετία. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Asprofos για την παράδοση αυτού του τερματικού σταθμού στρατηγικής σημασίας που θα επιτρέψει στην Ευρώπη να διαφοροποιήσει περαιτέρω την πρόσβαση της στην ενέργεια”.
Ο Διονύσης Μπελεκούκιας, Διευθύνων Σύμβουλος της Asprofos, είπε: ” Είμαστε ενθουσιασμένοι με την σύμβαση αυτή και που συνεργαζόμαστε με τον RINA σ’ ένα τόσο σημαντικό έργο. Μας ανατέθηκε η σύμβαση αυτού του έργου λόγω του συνόλου των τεχνικών ικανοτήτων που αποφέρει αυτή η συνεργασία. Η Asprofos έχει εμπειρία περισσότερα από 35 χρόνια στον τομέα φυσικού αερίου καθώς συμμετείχαμε σε όλες τις φάσεις στα περισσότερα έργα του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ελλάδος, συμπεριλαμβανομένου του τερματικού σταθμού στην Ρεθυβουσσα. Έχουμε επίσης ενεργά συμμετάσχει στα περισσότερα έργα φυσικού αερίου που είτε έχουν υλοποιηθεί είτε βρίσκονται υπό ανάπτυξη στην Ελλάδα όπως είναι ο Διαδριατικός Αγωγός φυσικού αερίου (TAP), IGI Poseidon Pipeline, EastMed Pipeline, καλύπτοντας τα τεχνικά και περιβαλλοντικά θέματα, κάνοντας δυνατή, την παροχή υπηρεσιών στην οργάνωση, εκτέλεση και επίβλεψη των έργων. Υπάρχουν λίγες εταιρείες ο οποίες ειναι σε θέση να ανταποκριθούν στην ποικιλία διαφορετικών τεχνικών και γεωγραφικών απαιτήσεων του έργου”.